Investitiile pe piata imobiliara in Romania s-au cifrat la 402,4 milioane euro in primul semestru din 2014 si au insumat o suprafata tranzactionata de peste 692.000 mp, fiind in crestere cu 222% (de 3,22 ori) fata de prima jumatate a anului trecut si cu 17% fata de intregul an 2013, potrivit celui mai recent studiu realizat de compania de consultanta imobiliara CBRE.

In total s-au inregistrat 15 tranzactii, cel mai mare numar dupa 2008, cu un volum mediu de 26,8 milioane euro, similar anului trecut. Conform studiului, a fost consemnata o mai mare diversitate cu privire la tipul si utilizarea proprietatilor vandute, precum si in ceea ce priveste profilul cumparatorilor.

Profilul tranzactiilor a fost destul de divers in termeni de utilizare a proprietatii, segmentul de birouri detinand 58% din totalul volumului, tipul proprietatilor (proprietatile prime au generat 55% din volumul total), tipologia cumparatorului (dezvoltatorii si fondurile institutionale au fost cele mai active, dintre care Globalworth a generat 54% din volum).

Totodata, tipul proprietatilor a variat de la proprietati prime, precum Charles de Gaulle Plaza, la proprietati secundare, precum Auchan Pitesti Gavana, sau proprietati de tip ‘distressed’ (Pic Pitesti si Pic Oradea).

Pe fondul interesului crescut al investitorilor, randamentul prime pentru segmentul de birouri a suferit o compresie de la 8,25% la 8%. Restul randamentelor prime au ramas stabile.

Chiria prima a fost relativ stabila – 60 euro/mp/luna pentru centrele comerciale, 18 euro/mp/luna pentru spatiile de birouri si 3,8 euro/mp/luna pentru spatiile industriale.

„Aceasta crestere a volumului de investitii vine pe fondul interesului crescut al investitorilor pentru produse prime, in special spatii de birouri si retail in Bucuresti. Cu randamente atractive, o economie aflata intr-un stadiu pozitiv de evolutie si o cerere in crestere de la un trimestru la altul din partea chiriasilor, exista suficiente argumente pentru ca alte tranzactii majore sa se finalizeze in urmatoarele 6-9 luni”, a declarat Razvan Iorgu, directorul general al CBRE Romania.

Potrivit CBRE, a fost observata de asemenea o crestere a tranzactiilor cu terenuri in termeni de numar, valoare si tipul de proprietati vandute.

Au fost identificate trei mari categorii de cumparatori de proprietati funciare – retaileri (in special Lidl, Dedeman, Kaufland, Leroy Merlin), care cauta sa cumpere proprietati in orasele principale si secundare, ocupanti industriali interesati in parcele de teren pentru dezvoltarea de fabrici (Dr. Oetker, Best Food, Continental) si dezvoltatori imobiliari care achizitioneaza proprietati prime in marile orase pentru proiecte viitoare (NEPI, Globalworth si Kiseleff Development).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *